کد خبر: 66675 تاریخ انتشار : 1396/11/3-9:8:10

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی

مطالبه گری دانشجویان دانشگاه های غرب استان تهران از مسئولین با اهدای بروشور
منهای فقر؛جامعه تراز قرآنی
برقراری عدالت اجتماعی به ویژه عدالت اقتصادی و رفع فقر ،استضعاف ومحرومیت ونیز محو استمثار وبهره کشی از دیر باز هدف و آرمان بزرگ پیامبران و مصلحان بوده است.
در باب این موضوع اشاره به محتوای یکی از کتاب های خواندنی که در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفت (منهای فقر)است
 اثری از دل مجموعه دایرة المعارف حدیثی (الحیاة) استاد حکیمی سر برآورده است با دیدن ترجمه ایه ای که در
ابتدای کتاب امده است معنای آن مشخص و در عین حال دشوار می شود لیقوم الناس بالقسط:ما پیامبران را فرستادیم  تا مردمان  همه در منهای فقر زندگی کنند!.
در این جا سوالاتی مطرح شده است و پاسخ هایی داده شده است که به شرح زیر می باشد؛
اگر قسط و عدل یعنی منهای فقر ،پس اگر فقر وجو دارد ،عدالت هم نیست ؟
به فقر فکر می کنیم وبیشتر از ان می ترسیم  وشاید وجود آن را در جامعه بدیهی بدانیم وقتی می توان حتی در خانه ای حقیر هم با یک تلوزیون کوچک یا بزرگ  و یک انتن در لذات اغنیا شریک شد. چرا به فقر بیاندیشیم؟ضمن اینکه با اقتصاد مصرفی امروز می تواند خوردن و پوشیدن هم همین رفاه کاذب را حفظ کرد و در غفلت به سر برد.اما نمی توانیم پیوند روشنی میان این امور و وجود فقر پیدا کنیم ؛بنابراین وقتی از قول محمد رضا حکیمی می شنویم
 (این اغنیا و ثروتمندان اند که امکانات زندگی فقرا و مستمندان را می دزدند)
که از قول معصوم می گوید پذیرش این سخن برای ما دشوار است مگر می شود کسی در مقابل دزدی و چپاول ساکت بنشیند  و هی نگوید؟
پس اگر فقر هست عدالت اجرا نشده است و اگر عدالت اجرا نشده است حکومت اسلامی تحقق پیدا نکرده است عدالت یعنی نبودن فقر .اگر جایی فقر وجود دارد حتما در انجا ظلمی صورت گرفته است در اینجا حدیثی اورده شده است که توانگران دزدان امکانات فقرا هستند.

فقر نشانه وجود ظلم است،چنان که ثروت های هنگفت هم نشانه وجود ظلم است.
استاد حکیمی حدیثی از پیامبر اکرم می آورد که (شر امتی الاغنیا)توانگران ،اشرار امت من هستند ودر حدیث دیگر پیامبر از نشست و برخواست با توانگران منع می کنند.او می خواهد بگوید همانطور که وجود فقر در جامعه طبیعی نیست و حتما دلیلی دارد وجود تکاثر زیادداری و زیاد خواهی مال و ثروت  وافتخار به آن هم نیز طبیعی نیست. .
ایشان در الحیات تاکیید می کند که احادیث اخلاقی اسلام را نباید صرفا اخلاقی فهمید این گونه نیست که زکات واجب تنها به زکات رسمی محدود شود لیکن اهمیت زکات باطنی (غیر رسمی)در این است که لزوم پرداخت به وجود سائل و محروم ونیازمند در جامعه منوط شده است ؛یعنی چنانچه گفتیم:
تا وقتی در جامعه  فقیری و نیازمندی دیده شود،باید از او رفع نیاز شود تا جامعه به تراز جامعه قرآنی برسد؛یعنی جامعه منهای فقر
احکام اسلام یک نظام است و اگر در اسلام مالکیت محترم شمرده شده است ، این مالکیت مطلق نیست. به عبارت دیگر چنین است که اگر تو چیزی داشتی و مسلمانی به آن محتاج بود و تو به آن محتاج نبودی ، تنها راه مشروع مصرف کردن آن ، رفع نیاز برادر دینی است . در روایت امیرالمومنین (ع) آمده است که توانگران تا حدی که فقیران با وسعت و به خوبی زندگی کنند (قدر الذی یسع الفقراءهم) مسئول اند :« خدا بر اغنیا واجب کرده است که زندگی فقیران و نیازمندان را به خوبی تأمین کنند

در زمان طاغوت از سخنرانی یا نوشتن مقاله وکتاب ،می شد از اسلام سخن گفت و ازتعالیم و احکام اسلام دفاع کرد.
 
چون حکومت در دست کسانی بود که که به هیچ وجه اهل دینداری  وادعاهای  دینی نبودند اما امروزه که در عمل قدرت در دست دینداران  ومدعیان  دینداری و عمل به احکام دین است و قاعدتا باید قرآن کریم ،قانون اساسی ، ملاک عملکرد ها ،در جامعه و سیاست و حکومت و عدالت و معیشت  باشد،دفاع لفظی ،مقاله ای،شعاری و خطابه ای از دین،ارزش چندانی نمی تواند داشت.
و در اخر ما در این سی و چند سال پیشرفت هایی داشتیم  ضعف ها ونقص هایی داشتیم  پیشرفتمان را باید بشناسیم و ضعف هایمان را هم باید برطرف کنیم مسئولین کشور باید احساس مسئولیت کنند  تقصیر ها را گردن هم نیندازند وظایف همه مشخص است  احساس مسئولیت یکی از اساسی ترین کارهاست کار اصلی دیگر این است که از ارزش های اصولی نباید غافل شد سرگرم مسائل فرعی و فروع نشویم ،از اصول غافل بمانیم.
 
©2018 Basij Student Organization. All Rights Reserved